۱
plusresetminus
پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و دستگیری رهبران وفادار به دکتر مصدق فعالیت جبهه ملی ایران متوقف شد و بعضی از فعالان آن جبهه با تشکیل نهضت مقاومت ملی به مبارزه با حکومت ادامه دادند. هدف از این جنبش دفاع از دستاوردهای نهضت ملی شدن صنعت نفت در برابر دولت‌های مستقر شده پس از سقوط دولت ملی دکتر محمد مصدق بود.
بعد از کودتای 28 مرداد به روایت تصاویر

کودتای ۲۸ مرداد، یا عملیات آژاکس، کودتایی بود که در سال ۱۳۳۲ش توسط عوامل خارجی علیه دولت مصدق اجرا شد و با سقوط دولت مصدق، حکومت ایران به سلطنت پادشاهی تبدیل گردید.
این کودتا یکی از مهم‌ترین و سرنوشت‌ساز‌ترین حوادث سياسی تاریخ معاصر ایران و سرمنشاء بسياری از حوادث تلخ تاريخی اين سرزمين به شمار می‌آید. کارشناسان، چرخش و انتقال قدرت صورت گرفته در این کودتا را، نمونه‌ای ديگر از تلاش استعمار خارجی به مدد استبداد داخلی برای محروم ساختن ملت و کشور ايران از سه مولفه الهام گرفته از آموزه‌های دينی يعنی، استقلال، آزادی و کرامت انسانی می‌دانند.
این کودتا یکی از نقاط چرخش و انتقال قدرت، از یک دولت ملی به یک دولت دست‌نشانده خارجی است. به اعتراف تاریخ، به وضوح می‌توان دخالت آمریکا و دست داشتن این کشور را در این کودتا مشاهده کرد. به‌هرحال کودتای ۲۸ مرداد یکی از نقاط چرخش و انتقال قدرت از یک دولت ملی به یک دولت دست نشانده خارجی بود، حکومت دکتر مصدق را برانداخت و رژیم دیکتاتوری را جایگزین آن نموده و همه فعالیت‌های سیاسی جامعه را سرکوب کرد. 

گشت زنی فضل الله زاهدی وفرزندش اردشیر در خیابانها پس از احراز موفقیت کودتا
فضل الله زاهدی پس از استقرار در محل رادیو برای ایراد نطق موفقیت کودتا
فضل الله زاهدی به همراه فرزندش اردشیر زاهدی پس از ایراد نطق موفقیت کودتا در رادیو
دکتر محمد مصدق سه روز پس از کودتا خود را تسلیم فرمانداری نظامی کرد
محمدرضا پهلوی چند روز پس از توفیق کودتا،به ایران بازگشت
محمدرضا پهلوی چند روز پس از توفیق کودتا،به ایران بازگشتگفت وگوی محمدرضا پهلوی با خبرنگاران پس از بازگشت به ایران درحیاط کاخ سعدآباد
چند ماه پس از توفیق کودتا،محمد مصدق در محکمه نظامی محاکمه وبه سه سال حبس محکوم شدپس از چندی محمدرضا پهلوی حضور فضل الله زاهدی در منصب نخست وزیری را تاب نیاورد واو را به تبعیدی محترمانه در سوئیس فرستاد!
https://www.cafetarikh.com/news/49767/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما