۰
plusresetminus
مدیران عامل شرکت‌های سازمان برنامه همگی از محصلین اعزامی رضاشاه به فرانسه بودند آنها با فرهنگ صنعتی آمریکایی ناآشنا و در اغلب موارد با روش‌های مدیریتی که توصیه می‌شد همکاری نمی‌کردند..
وضعیت شرکت‌های سازمان برنامه پهلوی

در دوره رضاشاه، بسیاری از محصلین برای کسب دانش غربی به کشورهای مختلف اروپا اعزام شدند. تصور بر این بود که این افراد بعد از بازگشت به کشور بتوانند در بسیاری از سازمان‌های مدیریتی فعالیت کنند و خدمات مناسبی را ارائه دهند. بسیاری از این افراد در دوره حکومت پهلوی دوم به کار مشغول شدند؛ اما نتوانستند اقدام خاصی انجام دهند:

«من به زودی همه این کارشناسان را در اختیار خودم گرفتم. در تمام چهار سالی که با این گروه کار کردم تمام کارخانجات قند و نساجی و چند کارخانه شیمیایی دولتی برای تعلیم مدیریت صنعتی در دست ما بود این گروه چنان وابسته به من شدند که بدون من نمی‌توانستند کار کنند متاسفانه مدیران عامل شرکت‌های سازمان برنامه همگی از محصلین اعزامی رضاشاه به فرانسه بودند. آنها با فرهنگ صنعتی آمریکایی ناآشنا و در اغلب موارد با روش‌های مدیریتی که توصیه می‌شد همکاری نمی‌کردند و بلکه مخالفت هم می‌کردند. گرچه این مشاورین آمریکایی چهار سال در ایران بودند ولی خدمات قابل ذکری نتوانستند بکنند مگر اینکه با فشار من هر کدام از این کارشناسان ۵ تا ۸ نفر را در رشته‌های خودشان تعلیم دادند و در نتیجه حدود ۵۰ نفر کارشناس ایرانی مدیریت در رشته‌های حسابداری صنعتی، بازاریابیف مهندسی تولید، مدیریت نیروی انسانی تعلیم دادند که حدود ۵۰ نفر از آنها مردانی لایق و کاردان و برجسته شدند. عده‌ای به بخش خصوصی جذب شدند عده‌ای از آنها هم به من پیوستند و هسته مرکزی سازمان مدیریت صنعتی را تشکیل دادند....»


منبع: علی اصغر سعیدی، تکنوکراسی و سیاستگذاری اقتصادی در ایران به روایت رضا نیازمند، تهران، انتشارات لوح فکر، 1397، صص 80- 81
https://www.cafetarikh.com/news/49843/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما