۰
plusresetminus
نلسون راکفلر طی یک تلفن نگران کننده به من، خواهان موضع گیری سریع آمریکا در حمایت از شاه شد. سرانجام نتیجه تمام این مکالمات این شد که فوری‌ترین ضرورت ما، بالا بردن روحیه و اراده شاه می‌باشد
دیدگاه نلسون راکفلر پیرامون بحران ایران

موضوع حمایت از شاه در برابر انقلابیون، موضوعی بود که توسط بسیاری از نهادها و شخصیت‌های سیاسی آمریکا مطرح شد و طرفداران خاص خود را داشت. جالب آنکه آمریکا پیرامون حذف شاه از قدرت بسیار نگران بود و به هر ترتیبی قصد حمایت از شاه را داشت:
 
«قبل از اجلاس کمیته شورای امنیتی، تصمیم گرفتم درک بهتری از اوضاع داشته باشیم و بدین خاطر به ویلیام سولیوان در تهران، اردشیر زاهدی و سفیر ایران در واشنگتن و جان فرانسوا پونسه و همتای پاریسی خودم (که بعداً وزیر خارجه فرانسه شد) تلفن کردم. نلسون راکفلر طی یک تلفن نگران کننده به من، خواهان موضع گیری سریع آمریکا در حمایت از شاه شد. سرانجام نتیجه تمام این مکالمات این شد که فوری‌ترین ضرورت ما، بالا بردن روحیه و اراده شاه می‌باشد و بدین خاطر درست قبل از اجلاس کمیته شورای امنیتی به سایروس ونس تلفن زدم و موافقت او را با برنامه‌ای که قرار بود کمیته شورای امنیتی آنرا تصویت کند، به دست آوردم.»


منبع: زبیگنیف برژینسکی، خاطرات برژینسکی: اسرار سقوط شاه، ترجمه حمید احمدی، تهران، انتشارات جامی، 1362، ص 31
https://www.cafetarikh.com/news/49860/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما