ماه ربیعالاول از آن نظر نزد مردم مبارک است که شب اول آن مبدأ هجرت حضرت رسول از مکه به مدینه بود و در این شب برای سلامت اطرافیان، حاجتهایشان را میگرفتند
یلدا در فرهنگ ایران زمین جشنی کهن است که با همهء شـادیها و آوازهایش، هدفی جز نزدیکی دلها و ایجاد فضای همدلی و دوری از فضای یأس و سیاهی دلمردگی و افـسردگی ندارد و باید آن را گـرامی داشـت.آیینی کهن که موسیقی ...
ازآنجایی که اکثریت پادشاه قاجار به ویژه ناصرالدین شاه علاقه زیادی به هنرهایی همچون عکاسی و نقاشی داشتندف هنرمندان این دوره به خصوص نقاشان جایگاه ویژه ای در نزد مردم و شاهان قاجار داشتند.
در اسناد و مدارک تاریخ اجتماعی مربوط به تهران عـصر قـاجار، دو آمار از دار الخلافه تهران در دسترس اسـت کـه شمار مدارس و دیگر نهادهای علمی آموزشی و مؤسسات وابسته به آنها را به ترتیب زیر معرفی مینماید...
با توجه با ماهیت استبدادی حکومت پهلوی اول، رضاخان حتی نسبت به انتقادهای مطبوعات خارجی نیز بسیار حساس بود و حتی نشریاتی که حتی یک خط از سلطنت پهلوی انتقاد می کردند اجازه ورود به خاک ایران را نداشتند.
شـعر عـربی شده شیر به معنای سرود و آواز است. شعر با خوانندگی و آواز (موسیقی) رابطه مستقیم دارد.زیرا از زمـانهای قـدیم مـیگفتهاند کسی شعر خوانده یا سروده و این به معنای«شعر گفتن»بوده است.
فرهنگ سینه به سینه ایران زمین به شکل نماد بر سردر خانه های تهران، حکایت دوران است. از جمله نمادهای نشسته بر سردرخانه ها می توان به عناصر قالب گل نیلوفر، شمسه، اژدها، طرحهای اسلیمی و آجر چینی اشاره نمود...
تـولد سـینما در ایـران را به شیفتگی مظفر الدین شاه قاجار نسبت مـیدهند کـه هنگام اقامت در پاریس در سال 1900/1279 فیلمهای خبری را برای نخستین بار دید، و سپس در یادداشت روزانهاش به آن اشاره کرد...
رفتار دولت و شهربانی در دورهء رضا شاه، با مدیران جراید بسیار خشن بود.یکی از مدیران جراید،در آن دوره در مورد برخورد شهربانی با جریدهاش نوشته است...
سواران ایرانی که مشغول قتل عام خیل سپاهیان فرنگی و یا عثمانی هستند، سوژههایی به شمار میروند که نقاشان معاصر بیشتر میل به تصویر کردنشان دارند اینها تقریبا همان سوژههایی است که در سه قرن پیش، در دوران شاه عباس ...
یکی از علاقمندی زایدالوصف ناصرالدین شاه علاقه به مطالعه آثار بـرجسته تـاریخی بـه ویژه شرححال پادشاهان و سلاطین بزرگ اروپا نظیر پتر کبیر،ناپلئون،فردریک کـبیر و دیـگران بود. هرچند که در عمل،متأسفانه از تاریخ ...
آینه کاری یکی از سبکهای مهم عمارتها در تاریخ ایران است که با نقوش خاصی تزئین میشدند. بیشتر این نقوش که بر روی سقفها و دیوارهای عمارتها به کار میرفتند به سبک اسلامی و ایرانی میباشد و به عبارتی ایران در این ...
در نـقاشیهای دوره قـاجار مضامین متعددی به کار رفته ولی مضامین حماسی- سیاسی، احساسی و مذهبی بر آن سیطره داشته است. تمامی این مضامین برای رسیدن به هدف از واسـطهها و رسـانههای متنوعی بهره گرفتهاند.