عبدالکریم ایادی پزشک مخصوص شاه، علاوه بر طبابت دست فعالی در تجارت هم داشت. او بهایی بود و مورد لطف خاص شاه قرار داشت. از این رو به راحتی امتیاز و سهام چند شرکت مهم را به دست گرفته بود و شرکتهای زیادی را به نام خود زده بود
حجت الاسلام شیخ "احمد کافی"، واعظی متدین و خطیبی غیور و در امور دینی، جدّی و بسیار مبارز و مجاهد و در مقابل انحرافات و منکرات و برخورد با تبلیغات مسموم دشمنان دین، مقاوم و محکم بود. این خطیب بزرگ، از به میدان آمدن و مبارزه کردن با بیدینان هراسی نداشت و تقیه نمیکرد.
غلامرضا پهلوی از برادران ناتنی محمدرضا، از جمله افرادی بود که نقش زیادی در امور اقتصادی داشت و از این راه توانست ثروت خوبی برای خود دست و پا کند. البته فعالیتهای غلامرضا تنها محدود به مسائل مالی نبود؛ بلکه او در امور سیاسی نیز دخالت داشت
هویدا پیش از نخستوزیری، در وزارت دارایی فعالیت داشت. فعالیت او در وزارت دارایی در دوران صدارت حسنعلی منصور بود. ههویدا و حسنعلی منصور، با یکدیگر رابطه خویشاوندی (باجناقی) داشتند و همین موضوع باعث شده بود تا منصور بعد از احراز پست نخستوزیری، بتواند به راحتی وارد کابینه شود
این انقلاب از شهرهای بزرگ تا دورترین روستاها نفوذ کرده بود. گسترش پیام انقلاب بیشتر توسط روحانیون با کمک شبکهای از مساجد و مکانهای مذهبی انجام شده بود. روحانیون به مثابه عناصری آگاهی بخش روستاها را با انقلاب پیوند میدادند و به اندازهای این شبکه را گسترش دادند که جغرافیای ایران سرشار از پیام انقلاب و آگاهی شده بود.
خلیج فارس یکی از مناطق مهم در میان استعمارگران بود. پرتغال اولین کشوری بود که توانست بر این منطقه نفوذ پیدا کند؛ اما بعد از آن سایر استعمارگران از جمله فرانسه و انگلیس تلاش خود را برای نفوذ بر خلیج فارس آغاز کردند
در سال 1942 تعداد زیادی از پناهندههای لهستانی با شرایط بسیار بد، وارد ایران شدند. پناهندگان که شامل افراد مختلفی از ردههای نظامی و غیرنظامی بودند، مدتی را در ایران به سر بردند و بسیاری از آنان بعد از پایان جنگ به کشور خود بازگشتند. ورود لهستانیها به ایران، شرایط خاصی را نیز به کشور تحمیل کرد
از اواسط دهه 1320 موضوع ملی شدن نفت به صورت کاملا جدی از سوی برخی از افراد ملیگرا و مذهبی مطرح شد. در این شرایط برخی از سیاستمداران از جمله نمایندگان مجلس نیز از موضوع ملی شدن جنبش نفت حمایت کردند. با این حال مواضع اکثریت نمایندگان در این رابطه مشترک نبود
بعد از استقرار پلیس جنوب ایران که به بهانه جنگ جهانی اول و محافظت از منابع نفتی صورت گرفت، دولتمردان ایرانی به جای تصمیم و اقدام قاطعانه، به برگزاری میتیگ و دادن شعار اکتفا کردند. این موضع مورد انتقاد بسیاری از روشنفکران قرار گرفت. حتی روزنامهها نیز به انتقاد از آن پرداختند.
صنعت دستی جای خود را به صنایع ماشینی و نیروی کارگر جای خود را به نیروی بخار میدهد. سرمایهداری به طور کامل جایگزین فئودالیزم میگردد. هم روند با آن سوداگری جای خود را به استعمار میدهد روابط سوداگرانه به روابط استعماری تبدیل میشود و کشورهای سرمایه دار جایگزین شرکتهای سوداگر میشوند.
در دربار صفوی تنوع غذایی و کیفیت آن اهمیت زیادی داشت. معمولا در کنار تنوع غذایی، آداب پذیرایی از شاه یا مهمانان مخصوص او نیز از اهمیت زیادی برخوردار بود. ژرژ تکتاندرفن دریابل در سفرنامه خود شرح مختصری از این آداب دارد
بعد از پایان چنگ جهانی اول، برخی از دول متخاصم از جمله انگلیس از خارج کردن نیروهای نظامی خود امتناع کردند. در این شرایط دولتمردان ایرانی تلاشهای گستردهای را جهت برون رفت از این بحران در پیش گرفتند. کمک خواستن از آمریکا که در آن دوره که در اذهان سیاستمداران ایرانی به عنوان کشوری بیطرف شناخته میشد از جمله این راهها بود.
علی امینی، اولین نخستوزیر دهه 1340 شمسی بود. او در اردیبهشت 1340 روی کار آمد. دوران نخستوزیری امینی بسیار کوتاه بود. با این حال همین دوران کوتاه آبستن حوادث سیاسی متعددی از جمله اعتصاب معلمان، اعتراض دانشجویان به تعطیلی مجلس شورای ملی و ضرب و شتم دانشجویان در بهمن 1340 بود.
اشرف از همان دوران کودکی خود را در محیطی پر از رقابت و تبعیض مشاهده نمود. از این رو از همان اوان کودکی حس کینه و رقابت در او شکل گرفت و بعدها خود را در اشکالی چون فسادهای سیاسی و اقتصادی نشان داد. او همواره خود را محروم از محبتهای والدین میدید و آنها را به شکل عقده در خود پنهان نمود.
بعد از پایان جنگ جهانی دوم، دنیا به دو بلوک شرق و غرب تقسیم شد و حتی بسیاری از کشورهایی که تمایلی به پیوستن به این دو بلوک را نداشتند، بالاجبار به یکی از دو قطب شرق و غرب پیوستند. با این حال این وضعیت چندان پایدار نبود و بسیاری از کشورها جهان سوم برای رهایی از تعهد اجباری به بلوک شرق و غرب به تکاپو افتادند
نماز خواندن در دین مبین الام با آداب و مقدمات خاصی همراه است. در رابطه با .ورود به مساجد نیز آداب خاصی تعیین شدذه است. جالب است که این آداب قرنهاست که در ایران به شکلی کاملا یکسان رعایت میشود. دریابل در سفرنامه خود در رابطه با آداب نماز خواندن مردم عصر صفویه آورده است
معمولا وقتی از پادشاهان و یا ولیعهدان قاجاری نام برده میشود بسیاری از ما تصور میکنیم همه آنها افرادی نالایق بودهاند که دو دستی بخشهایی از خاک شور را به بیگانگان تقدیم کردهاند. اما واقعیت برخلاف تصور ما است. از یک سو حوادث تاریخی را باید در بستر شرایط و زمان آن تحلیل کرد.
بوروکراسی در ایران تاریخ چندان بلندی ندارد. با این حال منشا شکلگیری بوروکراسی به عوامل مختلفی ربط داده شده است. با این حال بسیاری متفقاقول معتقدند که بوروکراسی برای اولین بار توسط مسیو نوز بلژیکی در ایران شکل گرفت. هر چند شکلگیری آن با تحولات مثبتی همراه نبود