ساعت 7 صبح 14 خرداد زنگ اخبار بوی مرگ می داد : «انا لله و انا علیه راجعون روح بلند پیشوای مسلمانان و رهبر آزادگان جهان ، حضرت امام خمینی به ملکوت اعلا پیوست ...»ساعت 3 بعد از ظهر 14 خرداد 1368 و در حالی که ساعاتی از رحلت امام گذشته بود ، تمامی اعضای خبرگان در یک جلسه فوق العاده خود را به تهران رسانده و برای تعیین رهبر بعدی وارد شور شدند
اواخر سلطنت مظفرالدین شاه، دولت مشروطه چون خزانه دولت را خالی دید، به فکر دریافت وام از دولت های بیگانه روس و انگلیس با سود هفت درصد و با شرایط سخت افتاد. مردم و نمایندگان مجلس با این موضوع مخالفت کردند و بنای تأسیس بانک ملی راگذاشتند.
سپردن امنیّت بخشی از شهرها به نیروهای مردمی و بسیجی این فرصت را برای ارتش سوریه و عراق فراهم کرده تا بتوانند با نیروهای بیشتری در صحنههای درگیری با تروریستها ظاهر شوند و به پیروزیهای بسیاری برسند
اگر چه تلاش ایران شناسان غربی عمدتا در این جهت است که از طریق دگرسازی منفی انگار هویت بخشی به خود را از راه انتساب ویژگی های منفی به غیر و حتی با تحریف واقعیت های تاریخی به انجام رسانند اما در بین ایشان هم معدود چهره هایی مانند ریچارد فرای که نگرشی منصفانه تر در این حوزه اتخاذ کرده است، یافت می گردند.
فرای اوج تمدن ایرانی اسلامی را عصر زرین یعنی قرون چهار و پنج هجری قمری قرار می دهد که در این زمان ایرانیان مبتنی بر تفکر اسلامی تمدن جدید را پایه ریزی می کنند این به نظر من با نظر بسیاری از مستشرقین و همچنین روشنفکران داخلی تفاوت عمیقی دارد این افراد یک نگاه ستیزه جویانه نسبت به اسلام داشتند ورود اسلام را تقلیل می دادند به اشغال ایران توسط اعراب.
ریچارد فرای، اهل آلاباما در طول عمر خود دو کرسی ایرانشناسی در آمریکا برپا کرد و چندین کتاب مهم و صدها مقاله مهم درباره ایران باستان و ایران بزرگ و شهر و تاریخ بخارا نوشت. وی در طول حیاتش در عرصه بینالمللی همواره از نام خلیج فارس در برابر نامهای جعلی دفاع کرد.
مصطفی چمران ساوجی (۱۳۱۱ تهران - ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ دهلاویه) معروف به شهید چمران فعال سیاسی-نظامی ایرانی و بنیانگذار ستاد جنگهای نامنظم در جنگ ایران و عراق بود.
لوطیگری در تاریخ ایران از عوامل مؤثر در جامعه شهرنشین به شمار میآمد. سنت لوطیگری برآمده از محلههای قدیمی و پرجمعیت شهرهای بزرگ مانند قزوین، تهران و تبریز بود، برخی لوطیان را تداوم و پیامد عیاران و هدف آنان را حفظ اخلاقیات در محلات میدانند.
پیر مرد در حالی که این دعا را با خود زمزمه می کرد و می رفت، یکباره یک گره از گره های دامنش گشوده شد و گندم ها به زمین ریخت او به شدت ناراحت شد و رو به خدا کرد و گفت
افلاطون پاسخ داد:« ای خواجه! مرا از تو رنجی نرسید. ولی مصیبت بالاتر از این چه باشد که جاهلی مرا ستایش کند و کار من او را پسندیده آید؟ ندانم کدام کار جاهلانه کرده ام که او خوشش آمده و مرا به خاطر آن ستوده است.