نقل می کنند که زن تیرداد موقعی که سوار بر اسب به اتفاق شوهر خود به رم آمد یک نقاب طلا بر صورت داشت.
جوان و تاریخ- سبک زندگی
مسئله حجاب امری است که مذهب و دین جامعه مسلمان فراتر می رود و در دایره بزرگتر یعنی سنت می گنجد. از این رو که حتی پیش از اسلام نیز در ایران و سایر نقاط جهان شرق وجود داشته است. از این رو به نظر می رسد که این فرهنگ بر اساس برخی نیازهای اجتماعی ایجاد شده که اسلام بر آن صحه نهاده است:
«پیترو دلاواله در سفرنامه ی خود راجع به حجاب زنان مشرق زمین می نویسد: « باید بدانید که این عادت مشرق زمینها در مورد نشان ندادن چهره زنهایشان به طوری که بعضی ها تصور می کنند فقط ناشی از فروتنی یا حسادت شوهر و یا منع مذهبی نیست، بلکه به علت تفاخر و خود پسندی است( شاردن در سیاحتنامه خود نیز همین نظر را دارد.) تا چنین وانمود سازند که هر کس لیاقت دیدن صورت آنان را ندارد. این مطلب را من از دو چیز استنباط می کنم: اول اینکه در تواریخ قدیم نیز نوشته شده است، حتی قبل از اسلام زنهای بت پرست عربستان و بین النهرین با صورت بسته بیرون می رفتند و این مطلب را بارونیو baronio در حواشی شرح حال شهدا note al matriologio که مولفین آن را تترولیانو tetrolliano و ایزیدورو isidoro ذکر می کنند نوشته است و امیلیو پروبو E milio probo نیز می نویسد که زنان یونانی نه به مهمانی می رفتند و نه کسی می توانست آنان را ملاقات کند(!) و مثل زنان مسلمان امروزه در اندرون زندگی می کردند. پیترو و بیزارو pietro Bizzarro نیز در کتاب «ایران قدیم» سعی کرده است چکیده نوشتجات تمام مولفان را در این مورد عرضه دارد. نقل می کنند که زن تیرداد موقعی که سوار بر اسب به اتفاق شوهر خود به رم آمد یک نقاب طلا بر صورت داشت.»1
1-بنفشه حجازی، ضعیفه: بررسی جایگاه زن ایرانی در عصر صفوی، تهران، قصیده سرا، 1381، ص 269