اسلام بیحجابی نیست. اسلام با عروسکهای متحرکی که هر روز خود را آراسته به زینتهای سطحی و بیارزش جلوه میدهند سخت مخالف است و این بیعفتیها را آزادی نمیداند، اسلام آزادی را در چیزی برتر از این میداند…
اعلاميه اي درمورد تصرف عدواني املاك و مستغلات شخصي مردم توسط رضاشاه ، ايجاد موقوفه اي توسط محمدرضا پهلوي با عنوان امور خيريه جهت سرپوش گذاشتن به سركوب جنبش آزاديخواهانه مردم در سال 1328 ، عليرغم خنثي سازي نقشه دربار توسط محمد مصدق ، برشماري املاك خاندان پهلوي و درآمد حاصل از آنها در ايالات ساحلي درياي خزر ، كرمانشاه ، خراسان و ساير نقاط ايران ، نقش ...
در دوره رضاشاه وضعیت اقتصادی کشور تا حدودی سامان یافت و نسبت به دوران قاجار که به دلیل اشغال کشور با مشکلات عدیده روبرو شده بود، فاصله گرفت. بعد از این تغییرات، بسیاری از آن به عنوان توسعه اقتصادی یاد کردند؛ اما برخلاف این واقعیت، نمیتوان بر روی تغییر و تحولات صورت گرفته نام توسعه یا پیشرفت را اطلاق کرد.
مسائل مربوط به زنان یکی از مهمترین عرصههایی بود که با تغییر و تحولات مهمی روبرو شد. مهمترین اهداف رضاشاه در این عرصه، بر پایه تجددخواهی و پیاده کردن الگوهای غربی در مورد زنان به شکل اجباری بود. او اجرای این اهداف را با ایجاد کانونهایی که رهبری آن بر عده دخترانش بود آغاز کرد. از جمله این کانونها میتوان به کانون بانوان اشاره کرد.
بسیاری از تحلیلگران معتقدند که نوگرایی به معنای واقعی آن در حکومت پهلوی رخ داد. اما بخش پنهان این موضوع آن است که نوگرایی با اشتباهاتی همراه بود. اشتباهاتی که عواقب متعددی را در زمینه سیاسی، اقتصادی و حتی نظامی متوجه کشور کرد.
وقتی قانون کشف حجاب از سوی رضاشاه مطرح شد، جدیترین واکنش به آن از سوی حوزه علمیه و از طرف روحانیون شکل گرفت. واکنش حوزه علمیه به سیاست کشف حجاب، متفاوت بود. علاوه بر واکنش جمعی، برخی از روحانیون، خود پیشگام مبارزه شدند و دست به اعتراضات گسترده زدند.
در دروهی پهلوی صلاحیت افراد و یا مصالح ملی بر اساس رأی شاه تفسیر و تعبیر میشد. به عبارت دیگر معیارهای انتخاب افراد تابعی از میزان وابستگی آنها به دربار محسوب میشد.
آیتالله عبدالکریم حائری یکی از علمای بزرگ اسلام است که او را به واسطه تاسیس حوزه علمیه قم با نام موسس نیز میشناسند. بخش مهمی از دوران زندگی آیتالله حائری در دوره مشروطه و رضاشاه سپری شد. وی در دوره مشروطه فعالیت سیاسی زیادی نداشت؛ اما در دوره رضاشاه به ناچار وارد مسائل سیاسی شد و نسبت به برخی از حوادث سیاسی واکنش نشان داد. واکنشهایی که خشم رضاشاه ...
یکی از محورهای اصلی مخالفت مردم با رژیم پهلوی مسالهی حجاب و رواج بیبند و باری در جامعه بود. اسناد موجود نشان میدهد که یکی از خواستههای اکثریت مردم کشور توجه به ارزشهای اسلامی و مقابله با اقدامات ضد فرهنگی رژیم پهلوی بوده است.
در دوره پهلوی اول، روابط ایران با برخی از کشورهای خارجی کمرنگ شد و در مقابل رابطه با برخی از کشورها وارد فاز جدیدی شد. ترکیه از جمله کشورهایی است که رابطه با آن از ابعاد گوناگون حائز اهمیت است. زیرا این کشور و الگوی توسعه آن تأثیر زیادی بر رضا شاه داشت.
وقتی قانون کشف حجاب از سوی رضاشاه مطرح شد، جدیترین واکنش به آن از سوی حوزه علمیه و از طرف روحانیون شکل گرفت. واکنش حوزه علمیه به سیاست کشف حجاب، متفاوت بود. علاوه بر واکنش جمعی، برخی از روحانیون، خود پیشگام مبارزه شدند و دست به اعتراضات گسترده زدند. البته اعتراضات تنها به حوزه علمیه قم محدود نبود، بلکه حوزه علمیه شهرهای مختلف از جمله مشهد، تبریز و....
رضاشاه و محمدرضا پهلوی (ولیعهد) قبل از سوار شدن به قطار سلطنتی جهت عزیمت به شمال کشور در این تصویر دیده می شوند. راه آهن سراسری ایران در حقیقت یک خط آهن نظامی برای امپراتوری انگلیس بود و نه یک راه آهن تجارتی و ترانزیت یا مسافرتی برای ایرانیان . امپراتوری انگلیس از اینگونه راه آهن ها در همه مستعمرات خود از جمله هند و مستعمرات آفریقایی ساخته ...
یکی از مسائلی که در تاریخ معاصر ما نیاز به بررسی دارد، چرایی اسلامزدایی از جامعه است. این سؤال همواره مطرح است که چرا در دوران پهلوی اول و دوم، برای زدودن دین و نمادهای اسلامی از جامعه، تا این حد تلاش شده است؟ آیا عوامل خارجی، در مقابله رژیم پهلوی با اسلام دست داشتهاند؟ کشف حجاب در کشور ما، یک حرکت استبدادی و قلدرمآبانه علیه فرهنگ و ارزشهای اسلامی ...
اجرای طرح استعماری کشف حجاب در ایران با عنوان «تجدد نسوان» با اعمال فشار و خشونت زیادی همراه بود. بر اساس اسناد موجود امرای سیاسی و نظامی رژیم پهلوی از پیشگامان این طرح بودهاند.
سیاست کشف حجاب رضاشاه از زمان مطرح شدن آن تا تصویب قانونی، مسیر طولانی را دنبال کرد. این مسیر همراهان و مخالفان خاص خود را داشت. رجال دولتی، از جمله افراد و گروههایی بودند که واکنش متفاوتی نسبت به این سیاست اتخاذ کردند. چنانچه برخی از رجال، علاوه بر همراهی و موافقت، به پایهریزی تئوریک این سیاست پرداختند و برخی نیز به طور تلویحی و یا آشکار مخالفت ...
شاه سیاست متحدالشکل کردن لباس را به بهانههای مختلف وضع نمود. از جمله به این خاطر که لباس اهل علم و عموم مردم متفاوت باشد. اما در واقع سودای غربی سازی فرهنگ ایرانی را داشت و این سخنان تنها سیاست اعلامی بود که پشت آن یک سیاست اعمالی پنهان شده بود. از دیدگاه رضا شاه، متحدالشکل کردن لباس عاملی جهت توسعه کشور بود. در حالی که او تحت تأثیر سفر امانالله ...
رضاشاه اقدامات سیاسی و اقتصادی خود را با عنوان نوسازی ایران آغاز نمود. او برای پیشبرد این هدف، مذهب و سنت را مورد تهاجم قرار داد و بر این باور بود که با دور شدن از انگارههای سنتی و مذهبی میتوان به توسعه و پیشرفت رسید.