روابط اقتصادی ایران و آمریکا در دوره رضاشاه با فراز و نشیبهای زیادی همراه بود. در برخی از دورهها این روابط بر پایه همکاری کامل و در دورههای نیز همراه با تنش و اختلافات گسترده بود. نمونهای از این اختلافات را میتوان در سال 1315 شمسی مشاهده کرد.
ایران کشوری خشک و کمآب است. برخلاف تصور عدهای که معتقدند بیآبی نتیجه سیاستهای اشتباهات امروزین است، واقعیت آن است که بسیاری از شهرهای ایران در دوران صفویه نیز با مشکل کمآبی مواجه بودند. از جمله این شهرها میتوان به قزوین اشاره کرد که در همان دوره نیز با مشکلات زیادی مواجه بود.
ارتش حکومت پهلوی، روابط چندان نزدیک و خوبی با مردم نداشت. این موضوع گرچه ناشی از عوامل متعدد بود، اما یکی از دلایل اصلی آن، انتظارات و تربیت خاص نظامیان توسط حکومت بود. این موضوع نقش مهمی در دور شدن نظامیان از مردم داشت.
از بین 180 نفر از فارغ التحصیلان دبیرستانهای افغانستان که به منظور آموزش فنی خلبانی در نظر گرفته شده بودند 59 نفر در آزمایشات قبول شدند. قرار است این عده از تاریخ 2/1/2536 در دانشکده افسری آموزشهای مقدماتی را طی نموده و سپس به شوروی اعزام گردند.
شهید بهشتی، یکی از روحانیون دلسوز و مردممدار بود. درواقع رافت نسبت به مردم حتی به دشمنان اسلام نیز یکی از ویژگیهای بارز ایشان بود که گاه از سوی برخی از علما مورد انتقاد نیز قرار میگرفت.
در دوره رقابت شوروی و آمریکا، چندین دکترین سیاسی از سوی آمریکا مطرح شد که بخش مهمی از آنها به حامیان آمریکا و یا کشورهای جهان سوم مربوط بود. دکترین کندی از جمله این دکترینها است که طرح آن تحولات تازهتای را برای ایران به همراه آورد
شب قدر، شب رحمت خاص خداوند است. ویژگیهایی که شب قدر دارد، شبهای دیگر ندارد، مانند نزول فرشتگان رحمت و «روح» (که فرشته بزرگ و با عظمت الهی است). همچنین برتری آن بر هزار ماه. به واسطه این ویژگیها، اعمال انسان در این شب از عظمت خاصی برخوردار میشود.
.رعيت چون آسوده گردد در فكر عزل رئيس و ضابط افتد...اين گروه فرومايه را بايد به خود مشغول كردن كه از رعيتى و گرفتارى فارغ نگردند،والا كار زراعت و فلاحت نقصان يابد و توفير در غله و حاصل ضعيف شود و قحط پديدار آيد،و لشكرى از كار بيفتد و فسادهاى عظيم روى دهد.
شرایط جغرافیای خاص ایران عصر قاجار و عدم ارتباطات گسترده اهالی مناطق مختلف از جمله شهرها و روستاها با یکدیگر، باعث شده بود تا مسافرت همواره با قواعد خاصی از جمله عدم توقف در چاپارخانهها همراه باشد. فقر مردم و به خصوص روستائیان نیز عاملی دیگر در دامن زدن به این موضوع بود و عدم مسافرت در شب را ایجاب میکرد.
ایران به طور کامل تابع سیاست های آمریکا در منطقه و جهان بود. در اوج جنگ سرد و زمانی که آمریکا و شوروی در آستانه جنگ با یکدیگر قرار داشتند، ایران نیز حالت تخاصمی خود با شوروی را حفظ کرد و در مقابل در زمانی که خبرها حاکی از تلطیف جنگ سرد شد، ایران نیز به سمت شوروی حرکت کرد...
دوران مرکانتیلیسم یا سوداگری بر پایه سیاستهای مختلفی قرار داشت. این سیاستها در بین بسیاری از کشورهای اروپایی مشترک بود و سالها پابرجا ماند. گرچه اکثر کشورهای اروپایی به این سیاستها پایبند بودند؛ اما در موارد نیز دچار اختلاف و کشمکش میشدند.
وقتی موضوع رفراندوم انقلاب سفید مطرح شد، بسیاری از مردم و روحانیون به مخالفت با آن برخواستند. مخالفت برخی از روحانیون با این لایحه به حدی زیاد بود که خواهان اقداماتی خاص جهت متوقف کردن آن بودند. روحانیون قبل از انجام آن اقدامات، با امام مشورت میکردند؛ اما امام با هر اقدام مخالفتآمیز در برابر رفراندوم نیز موافق نبودند
اگر شکلگیری گروه مجاهدین خلق را به صورت ریشهای مورد واکاوی قرار دهیم متوجه میشویم که این گروه در ابتدا از جوانانی مذهبی و مسلمان تشکیل شده بود. جوانانی که در عین اعتقاد به اسلام، گرایشات به افکار چپگرایانه نیز داشتند. همین موضوع باعث شده بود تا بسیاری از اعضای مجاهدین با تضاد اندیشه مواجه شوند تضادی که باعث شد عدهای از اعضا از آن رویگردان شوند،...
موضوع فرهنگی و تعارضات مربط به آن یکی از مشکلات اصلی حکومت پهلوی بود که باعث ایجاد فاصله و اختلاف میان حکومت و مردم نیز شده بود. این نوع تعارض منشا بدبینیهای خاصی از سوی مردم نسبت به حکومت پهلوی و از جمله خاندان پهلوی بود
آیة الله بهاءالدین محلاتی، مبارزات سیاسی ـ اجتماعی خود را از سال ۱۳۲۵ش. به بعد شروع کرد. در آن هنگام تب آزادیخواهی بالا رفته بود و این مرد مجاهد نیز با تحولات سیاسی حاکم بر جامعه در دوران حکومت دکتر مصدق ، همگام بود
زورخانه ها آنچنان محترم و مقدس هستند كه ورزشكاران بدون وضو وارد گود نمی شوند و بوسه زدن بر زمین نیز نخستین اقدام آنان پس از ورود به گود است و در واقع تمام اجزای این مكان های مقدس ورزشی، حكایتی خاص و مساحت و محل قرار گرفتن آن ها نیز فلسفهای دارد و منیت و تكبر در آن، جایی ندارد و باید خود را شكست و از بزرگ بینی ها ، رها كرد.
با توجه به پذیرش احکام و مقررات نورانی دین مقدس اسلام توسط اکثریت ملت ایران، مفهوم حکمرانی و نحوهی اِعمال حاکمیت در نظام جمهوری اسلامی ایران متناسب با آموزههای دینی و فرهنگی جامعه است. قانون اساسی ایران در اصول متعددی حق حاکمیت را به عنوان یک حق الهی معرفی و آن را متعلق به ملت دانسته است به نحوی که اداره تمامی امور کشور باید از طریق انتخابات برگزار ...
جمهوری اسلامی واکنش منطقی ملت به فرایند غربیسازی و سکولار ساختن جامعه از سوی حکومت پهلوی و همچنین سرکوب آزادیهای سیاسی و مشارکت مردم بود. این واکنش در قالب نظامی نوین و بیسابقه شکل گرفت که هم واجد محتوای اسلامی بود و هم شکل جمهوری داشت.