۱
plusresetminus
عباس میرزا، سر اردوکشی به هرات داشت. پس از شاه اجازه حرکت مجدد به خراسان گرفت. قائم مقام با این اردوکشی و این سفر مخالف بود. به بهانه بیماری عباس میرزا، کوشید تا رای شاه را برگرداند.
چالش عباس میرزا و قائم مقام درباره جنگ هرات

عباس میرزا آماده پرداختن به کار هرات می‌شد. پس از تمشیت امور خراسان، به درخواست عباس میرزا فرمان حکومت خراسان برای فرزندش محمدمیرزا صادر شد. میرزا، موسی رشتی را به وزارت پیشکار او، و میرزا موسی خان برادر کوچک قائم مقام را به نیابت تولیت آستان قدس برگزید. و چون شاه ولیعهد را به تهران فراخوانده بود، بنابراین به اتفاق قائم مقام وارد تهران شدند.
عباس میرزا، سر اردوکشی به هرات داشت. پس از شاه اجازه حرکت مجدد به خراسان گرفت. قائم مقام با این اردوکشی و این سفر مخالف بود. به بهانه بیماری عباس میرزا، کوشید تا رای شاه را برگرداند. اعتماد السطلنه  در این باره می گوید:
نایب السلطنه، حرارت کبدی داشت واطباء مشغول معالجه بوده اظهار داشتند که اگر نایب السلطنه عزم سفر هرات کند، حرکت موروث مزید حرارت شود و این ورم که از انگشت تا ران را گرفته، باعث هلاکت ایشان خواهد شد.
قائم مقام داستان را محرمانه به شاه گزارش داد و او به عباس میرزا توصیه کرد که برای حفظ سلامت خود سفر را به وقت دیگری موکول کند.
این خیرخواهی قائم مقام ولیعهد را خوش نیامد و بر قائم مقام خشم گرفت و راه خراسان پیش گرفت. عاقبت عباس میرزا در میانه جنگ هرات درگذشت.


منبع: یغمایی، منشات، ص 86.
https://www.cafetarikh.com/news/49859/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما