۰
plusresetminus
امیرعباس هویدا پس از مراجعت به ایران نیز با پیوستن به کمیته‌ای که هدف آن بهبود روابط ایران با کشور‌های آسیایی و افریقایی بود به انجام فعالیت‌ها خود در راستای اهداف یهود، ادامه داد.
تلاش‌های هویدا برای ارتباط با یهودیت
بسیاری از دولتمردان پهلوی دوم با محافل یهودیت در ارتباط بودند و حتی اسرائیل را به رسمیت می‌شناختند. امیرعباس هویدا نیز از جمله این افراد بود که ارتباط بسیاری نزدیک و دوستانه‌ای با یهودیت و محافل وابسته به آن داشت:
«امیرعباس هویدا پس از مراجعت به ایران نیز با پیوستن به کمیته‌ای که هدف آن بهبود روابط ایران با کشور‌های آسیایی و افریقایی بود به انجام فعالیت‌ها خود در راستای اهداف یهود، ادامه داد و در نهایت که دولت غاصب اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین بنیان نهاده شد و امریکا به حمایت گسترده و همه جانبه از آن مشغول بود، ارتباط افسر اطلاعاتی خویش را با امیرعباس هویدا و دوست نزدیکش حسنعلی منصور در ایران به صورت آشکار و مستقیم کرد و تلاش گسترده‌ای را برای حمایت از اسرائیل، سازماندهی کرد. براساس همین تلاش‌هاست که در می‌یابیم در ایران قبل از انقلاب اسلامی بیشترین حمایت‌ها از اسرائیل صورت می‌گرفت و ارتباطات با آن در حد وسیعی برقرار بود.»


منبع: امیرعباس هویدا به روایت اسناد ساواک، جلد اول، تهران، مرکز بررسی اسناد تاریخی، 1382، صص 44- 43
https://www.cafetarikh.com/news/49872/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما