سخنرانی امام موسی صدر در نهمین همایش اندیشه اسلامی «ملتقی الفکر الاسلامی» که در تلمسان (یکی از شهرهای الجزایر) در تاریخ۲۶ ژوئیه۱۹۷۵ مطابق با۱۷ تیر۱۳۵۴ برگزار شد.
حضرت محمد صلی الله علیه و آله در سال عام الفیل (570 میلادی) در ماه ربیع الاول دیده به جهان گشود. مورخان و دانشمندان شیعی ولادت رسول گرامی اسلام را در صبح جمعه روز هفدهم ربیع الاول و اکثر علمای اهل سنت ، دوازدهم همان ماه می دانند .
این سلسله بعد از اسلام توانست اعلام موجودیت کند و اندیشه و هویت ایرانی را دوباره مطرح کند. این حکومت همان طور که گفتیم تحت لوای خلافت عباسیان در بندار حکومت میکرد.
بدون تردید بشر دلایل فراوانی برای سفرهای زیارتی دارد، چنانکه بعضی از آنها مربوط به عواطف انسانی است، برخی مربوط به عبرت آموزی از سرگذشت دیگران و بعضی هم پاسخ به خواسته های درونی و نیازهای روحی و روانی انسان است.
در آن زمان ما شرح لمعه میخواندیم. گهگاهی که صبحها حدود ساعت نه گذارمان به خیابان خسروی میافتاد، ایشان را زیارت میکردیم که بسیار با وقار، با سیمایی جذاب برای درس وارد مسجد حاج ملاحیدر میشدند.
یکی از افرادی که در این ماجرا درگیر بود، علامه طباطبائی بود که روابط مناسبی با آیت الله شریعتمداری داشت و در ضمن با امام خمینی هم بی ارتباط نبود. آیت الله میلانی، آیت الله انگجی و بسیاری دیگر هم درگیر این ماجرا شده بودند. متن نامه علامه حاوی پیشنهادهایی است که بتواند این مشکل را حل کند.
دوران ده ساله اقامت علامه در تبریز همراه با تدریس و تاءلیف سپرى شد و فصلى جدید از حیات وى را فراهم کرد. تا اینکه ((فیض روح القدس )) بار دیگر مدد فرمود و با آمدن چنین آیه اى در استخاره ، علامه راهى قم گردید..
زائران ایرانی، سفیران مذهب تشیع و انقلاب اسلامی در دیگر کشورها هستند و مسلمانان سایر بلاد، شیعه بودن و ویژگیهای تشیع را در رفتار و کردار ایرانیان میبینند، بنابراین باید به نحوی عمل نمایند که باعث زینت و افتخار پیشوایان خود باشند.
دکتر محمدرضا فخر روحانی از اساتید دانشگاه قم و مترجم شعرهای عاشورایی و نیز کتاب سخنان امام حسین علیه السلام از مدینه تا کربلا اثر مرحوم آیتالله نجمی(ره) به زبان انگلیسی در گفتوگویی از جهانشمولی قیام امام حسین علیه السلام و نگاه پیروان دیگر ادیان به سالار شهیدان میگوید.
شیعه امامیه اثنی عشریه ـ معتقدان به دوازده امام ـ که یکی از دو گروه بزرگ مسلمانان در جهان به شمار میروند، معتقدند همان فرقه ناجیه ـ مورد اشاره در حدیث نبوی هفتاد و سه فرقه اند؛ زیرا به اعتراف مخالفانشان، رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم شیعه امیر مؤمنان را رستگاران روز قیامت خوانده و اهل نجات شمرده است.
فصل سوم به بررسی مطبوعات اسلامی پس از انقلاب اسلامی اختصاص دارد. در این بخش با جستجو در منابع موجود، 174 نشریۀ اسلامی شناسایی شد. از این تعداد، 84 نشریۀ گوناگون انتخاب شده و با استفاده از مصاحبه و پرسشنامۀ معکوس به بررسی وضعیت معیارهای گوناگون بر روی این نشریات پرداخته شده است .
در ممالک اسلامی مسجد بهعنوان مرکز آغازین شکلگیری انقلابها و حرکتهای مردمی در مبارزه علیه ظلم و ستم بهویژه در دوران معاصر، نقش تعیینکنندهای داشته است.
امروزه و در فضای علمی کنونی، «دانشمند» به کسی گفته می شود که تنها بر یک رشته علمی تسلط کافی داشته باشد و بتواند در رشته خود نوآوری کرده و آن دانش را یک گام به جلو ببرد.