نظام مالکیت در ایران در دوره قاجار تحت قوانین نانوشته میان مالک و رعیت بود. گرچه قانون مدونی در این زمینه وجود نداشت؛ اما معمولاً رعیت بر حسب مقدار معینی از محصول یا مزد خاص با مالک همکاری میکرد. علاوه بر این نحوه کشت و کاشت محصول هم تابع قوانین خاصی بود.
انگلیس و بسیاری از قدرتهای خارجی با ستایش از رضاخان، او را منجی ایران دانسته و معتقد بودند که در دوره او زمینه مساعد برای گسترش روابط خارجی و نیز مساعد شدن وضعیت مردم شکل خواهد گرفت؛ اما با گذشت زمان بسیاری از این تحلیلها اشتباه از آب درآمد.
هفت سین به معنای هفت قلم شیئی که نام آنها با حرف «س» (سین) آغاز میشود، یکی از اجزای اصلی آیینهای سال نو است که بیشینهی ایرانیان آن را برگزار میکنند. این اقلام سنتاً در سفرهی هفت سین چیده و به نمایش گذاشته میشوند.
کوه خواجه یا رستم، تنها عـارضه طـبیعی در جـلگه وسیع سیستان است که به وسیله مـواد آتـش فـشانی سـخت در مـقابل فـرسایش شدید بادهای صحرایی مقاومت کرده و در حاشیه دریاچه هامون و در مغرب شهر زابل واقع شده و حداکثر ارتفاع آن از سطح دریا به 612 متر میرسد.
محمدرضا پهلوی علاقه زیادی به تعریف و تمجید از خود داشت و این موجب شده بود که چاپلوسی و تملق در بین کارکنان و نزدیکان وی بیداد کند در این محیط چاپلوسی و خودپرستی، رسانه های گروهی وظیفه داشتند مردم را هدایت کنند.
حـضور زنان در انقلاب مشروطيت و ضرورت هاي زمانه ، پاي آنان را به محيط هاي مطبوعاتي کـشور گـشـود. نخستين روزنامه نگاران زن در دوره قاجاريه ، زناني نويسنده بـودند کـه نـوشته هاي خود را براي نشرياتي چـون حبل المـتين و نـداي وطن مي فرستادند که امروز از آنها کمتر نام و نشاني بر جـاي مانـده اســت .
در دوره قاجار بسیاری از تشکیلات سیاسی، اقتصادی و نظامی در حد ابتدایی و اولیه بودند. اما برخی از مسائل باعث شد تا این امور توسعه و رشد محدودی پیدا کنند. یکی از این عوامل گسترش ارتباطات و در مواردی دخالتهای بیگانگان بود که برای منافع خود مجبور به گسترش برخی از تشکیلات بودند.
این عکس منحصر به فرد در عثمانی(ترکیه) گرفته شده و به نظر میرسد شخصی که با لباس اروپائی در عکس ایستاده خودعکاس باشد. امیرکبیر در این عکس در لباس تمام رسمی تیمساری دیده میشود.
در شمارهای دیگر از روزنامه آفتاب به مقوله آزادی و حدود آن پرداخته شد. در این شماره آمده بود «غذای آزادی» باید «متناسب با قوه آلات هضم باشد.» اگر حدود آزادی رعایت شود، نه تنها این نیاز ضروری بشر محدود نمیگردد، «بلکه به ثبات و دوام آن» خدمت شده است. از دید روزنامه آفتاب آنچه باعث تباهی کشور و قرار گرفتن آن در پرتگاه سقوط گردیده؛ «فقط بی مبالاتی در ...
ترکیه را میتوان از کشورهای پیشگام در کشف حجاب دانست. کشف حجاب در ترکیه بعد از جنگ جهانی اول و توسط فردی به نام مصطفی کمال پاشا، ملقب به آتاتورک اتفاق افتاد. آتاتورک، پرووژه کشف حجاب را در چندین مرحله انجام داد و در نهایت به هدفی که میخواست رسید. هدف نهایی او حذف حجاب از زنان بود که در کشورهای اسلامی یک تابو محسوب میشد. هر چند یش از آتاتورک، امانالله ...
ترکمانان یکی از قبایل مهم ایران هستند که در هر دوره با جمعیت و آداب و رسوم خاص خود زندگی میکردند. این قبایل در دوره قاجار یکی از قبایل مهم جمعیتی بودند که نحوه زندگی آنان با آداب و رسوم سایر قبایل متفاوت بود. الکس بارنز در سفرنامه خود به بخشی از این آداب و رسوم اشاره کرده است.
آیتالله ابوالقاسم خزعلی نیز از جمله روحانیون مبارز انقلاب اسلامی بودند که بارها به دلیل فعالیتهای خود توسط ساواک، دستگیر، بازجویی و شکنجه شدند. ایشان همچنین، چند بار توسط ساواک روانه زندان شدند و یا مورد تبعید قرار گرفتند.
دو سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، حملهی عراق به ایران، شرایط خطیری را پیش پای انقلابیون ایرانی قرار داد. انقلابی که هنوز از دشمنان داخلی خود و عناصر رژیم گذشته به طور کامل رهایی نیافته بود وارد مرحلهای از حیات خود شد که میبایست آزمون بزرگ و مهمی را پس میداد.
ساواک و حکومت پهلوی، همواره نقش گروههای مذهبی را دست کم میگرفت. حکومت بر این باور بود که قدرت گروههای مذهبی ناچیز است. اما سلسله دستگیری علما و فشار افکار عمومی، خلاف این باور را نشان داد. نمونهای این ادعا را میتوان در آزادی آیتالله دستغیب و برخی از علمای دیگر، تحت فشار افکار عمومی مشاهده کرد.
در دوره قاجار، امنیت شهرها و روستاها به اشکال مختلفی تهدید میشد. خطر راهزنان که از افراد و گروههای مختلف بودند، یکی از مهمترین تهدیدات بود. این موضوع در مورد شهرهای مرزی بسیار بیشتر بود. گاه، راهزنان افرادی خارج از مرزها بودند.
یکی از علل سقوط حکومت شاه آن بود که بسیاری از واقعیات سیاسی به گوش او نمیرسید. به عبارتی فرهنگ سیاسی که توسط شاه شکل گرفته بود؛ مانع از رسیدن واقعیات به شاه بود. نمونه این واقعیت را میتوانیم از زبان احسان نراقی در گفت و گو با شاه نیز مشاهده نماییم.
بازتابهای الگوهای فکری و مولفه های شخصیتی محمدرضاشاه به خصوص بر فرآیند تصمیم گیری در سیاست خارجی از موضوعاتی است که تاثیر بسزایی در جهت گیری سیاست خارجی ایران داشت. طرح ویژه فکری وی مانند باز تولید قدرت امپراطوری ایران باستان و مدرنیزه کردن ایران بود که به همراه خصیصه های شخصیتی اش نظیر وابستگی و حمایت جویی و عظمت گرایی به همراه ترس از دست دادن سلطنت ...
اسدالله علم همه چیز را در آرامش میدید و معتقد بود که وضعیت مملکت در کمال مطلوب است. علیرغم اینکه در دهه 50 نارضایتیها به شکل مسلحانه درآمد، با این حال باز هم به زعم علم، همه چیز تحت کنترل و آرامش بود