خاندان سلطنتی پهلوی، وابستگی عمیقی به غرب و فرهنگ غربی داشت. فرهنگ غربی در نقطه مقابل فرهنگ اسلامی بود. با این حال این خاندان سلطنتی تلاش میکرد خود را مقید و علاقمند به امور مذهبی نیز نشان دهد. این موضوع چند دلیل داشت
همزمان با طرح فضای باز سیاسی بسیاری از گروهها و نهادهای مدنی توانستند مخالفت خود را به اشکال گوناگون طرح نمایند. با این حال این وضعیت به این معنی نبود که حکومت نظارهگر مخالفتها بود؛ بلکه بسیاری از نهادهای امنیتی به مقابله و سرکوب اعتراضات مشغول بودند
تشکیل حکومت اسلامی یکی از اصلیترین دغدغههای مهم انقلابیون و بنیانگذار جمهوری اسلامی از همان آغاز مبارزات سیاسی علیه رژیم پهلوی بوده است. تبلور این اصل را میتوان در سخنرانیهای امام درپیش از انقلاب و در شعارهایی که مردم در مسیر مبارزه با رژیم شاهنشاهی سر میدادند، مشاهده نمود.
پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷، به دعوت امام خمینی همهپرسی حکومت جمهوری اسلامی ایران در روزهای ۱۰ و ۱۱ فروردین ۱۳۵۸ در سراسر ایران برگزار شد و ۹۸.۲ درصد واجدین شرکت در همهپرسی با دادن رای «آری»، با برقراری حکومت جمهوری اسلامی موافقت کردند.
ژندارمری ایران با کـمک کـارشناسان سوئدی به وجود آمد.وظیفهء اصلی ژاندارمری،حفظ امنیت راههای اصلی ارتباطی،تجاری و جمعآوری مالیات در ولایات بود. در کنار ژاندارمری،«نظمیه»به عنوان حافظ امنیت و آرامش داخل شهرها،وظیفهء سنگینی را به عهده داشت.
گامهای نخست برای تنظیم امور پست و تاسیس چاپارخانههای مرتب را میرزا تقیخان امیرکبیر برداشت و اساس و پایهای که او در اینباره برقرار کرد، به مرور زمان استحکام و توسعه یافت؛ بهطوریکه تا سال ۱۲۷۱ هجری شمسی تعداد چاپارخانهها در سراسر کشور به ۱۷۲ رسید. میرزاعلیخان امینالملک که به امر ناصرالدین شاه به وزارت رسایل و پست منصوب شده بود، در سال ۱۲۹۱ ...
در دوره صفویان، سفر کردن با مشقتهای خاصی انجام میشد. جدا از آنکه مسیر با مخاطرات و ناهمواریهای زیادی همراه بود، وسایل سفر نیز بسیار محدود بود. گرچه مسافران معمولا با تجهیزات خاصی سفر میکردند؛ اما تجهیزات پاسخگوی تمام نیازها نبود
وقتی امام عید سال 1342 را عزای عمومی معرفی کرد، رژیم به واکنش در برابر آن پرداخت. واکنش رژیم شاهنشاهی به این موضوع کاملا متفاوت از گروههای سیاسی بود. در واقع رژیم تلاش کرد تا با اقدامات ساختگی اعلامیه عزای عمومی را اعلامیهای کماهمیت جلوه دهد
صرافهای هندی در دوره صفویان نقش مهمی در تجارت داخلی و خارجی ایران داشتند. این گروه به روشهای مختلف از جمله ربح دادن توانستند بر تجارت ایران و تجار ایرانی تسلط یابند و با سودهای کلان ربح، ثروتمند شوند. صرافان هندی، با سوداگران اروپایی در ارتباط بودند و بخشی از سود خود را نصیب آنان کردند
به طوری که بین دانشجویان دانشگاه اظهار گردیده، رحلت حضرت آیتالله بروجردی گذشته از جنبه مذهبی جنبه سیاسی نیز به خود گرفته و غیر مسلمانها (کلیمیها، ارامنه و آسوریها) نیز نسبت به تشکیل مجالس ترحیم مبادرت کردهاند.
بهار سال 1357 در حالى آغاز شد که رویدادهاى نیمه دوم سال 56، کشور ایران را به باور تازهاى از مبارزه علیه رژیم دیرپاى شاهنشاهى رسانده بود. نطفه این باور با واکنشهایى که مردم در برپایى مراسم گرامى داشت آیتاللّه سیدمصطفى خمینى نشان دادند بسته شد؛ چند روز بعد در 19 دى ماهِ شهر قم ماهیت و جوهره خود را نشان داد و سپس در 29 بهمن تبریز، بالاى برومند خویش ...
تهران در زمان آغاز جنگ جهانی اول و سالهای بعد از آن (1914- 1918) وضعیت بسیار اسفناکی از نظر اقتصادی داشت. در آن دوره کشور به دلیل حمله بیگانگان با قحطی و کمبود نان . گندم مواجه شد و این وضعیت صحنههای خاصی را در کوچه و خیابانهای تهران به وجود آورد
بعد از کودتای سوم اسفند 1299 و قدرت گرفتن رضاخان برای خلع احمدشاه و پایان سلطنت قاجار، نقشههایی توسط انگلستان و با سردمداری رضاخان کشیده شد. در این راستا کمکم زمزمههای جمهوریخواهی در کشور شنیده میشد.
جامع آدميت يكى از تشكيلات و مجامع مطرح و شايان توجه عهد مشروطيت مىباشد كه در دوره مظفرالدين شاه پابه عرصه وجود نهاد و به سبب برخوردارى از مرام و فلسفه سياسى مشخص، حلقه و مرحله مهمى در تكوين و تولد فعاليتها و تشكيلات حزبى در ايران به شمار آمده است
سوخت در ایران تاریخ پرفرازونشیبی را پشت سرگذاشته است. جالب است بدانیم که پیش از مواد پتروشیمی برای مدتی طولانی بخشی از سوخت ایران در جامعه روستایی با مدفوه حیوانات تامین می شد.
گزارشهایی از سالهای پایانی حکومت رضاشاه در دست است که نشان میدهد در این سالها دلاری برای خرید کالا از آمریکا وجود نداشت. این در حالیست که برخی از منابع همواره مدعی هستند که ارز خارجی دولت در این سالها به دلیل افزایش صادرات در وضعیت مطلوبی قرار داشت. امبرشتس از کارمندان کنسولگری آمریکا در گزارش خود به این موضوع پرداخته است
فعالیتهای استعمارگران به خصوص استعمارگری انگلیس در هر دوره تفاوت اساسی با دورههای قبل از آن داشت. این فعالیتخها در برخی از موارد نقطه کاملا عکس پیدا میکردند تا همسو با منافع استعمارگران باشند. نمونهای از این تفاوت را میتوان در دوره اول سوداگری و بعد از آن مشاهده کرد
استعمار پرتغالیها بر خلیج فارس موضوعی است که معمولا به طور بسیار کمرنگی به آن پرداخته شده است. این در حالیست که پرتغالیها بعد از ورود به خلیج فارس دست به غارت و چپاول شدید اموال زدند و بیرحمانه بسیاری از مردم مخالف را از سر راه برداشتند.
غربزدگی، جریانی است که بسیاری آن را مربوط به دوران حکومت پهلوی دوم میدانند. همچنین بسیاری، جلال آل احمد را رهبر این جنبش تلقی میکنند. اما برخلاف این تصور غربزدگی و انتقاد از آن در دوره مشروطه نیز با اصطلاحی متفاوت مورد انتقاد قرار گرفته بود
عید نوروز به عنوان یکی از سنتهای دیرین مردم همواره مورد توجه جهانگردان خارجی قرار گرفته است. بنابر اسناد تاریخی و نوشته های جهانگردان خارجی در نخستین روز عید، شاهنشاه بارعام میداده است؛ روز دوم مخصوص شرفیابی علما و دانشمندان و مخصوصا اخترشناسان بوده است، سوم بهمغان و موبدان اختصاص داشته، چهارم ویژه قضات بوده، پنجم مخصوص بزرگان و اعیان و اشراف کشور،...