استعمارگران برای کنترل مستعمرات خود از روشهای مختلفی استفاده میکردند. یکی از روشهای رایج میان استعمارگران، نفوذ در میان بومیان بود که به اشکال مختلف صورت میگرفت و بعد از تحقق اهداف موردنظر، از آن عدول میشد.
غیر از میرزاده عشقی شاعر و روزنامه نگار و مدیر نشریه قرن بیستم که در دوره نخست وزیری رضاخان، به دستور اداره تامینات نظمیه وقت، ترور شد، رضاخان رفتار مناسبی با روزنامه نگاران نداشت و به طور مستقیم به سرکوب آنان می پرداخت.
میرزا حسین خان مشیرالدوله با لقب مشهور سپهسالار اعظم در قزوین به دنیا آمد و به سرعت پله های ترقی را طی کرد. وی زمان صدارت امیرکبیر در سال 1267 هجری قمری به عنوان کارپرداز ایرانی در بمبئی هندوستان روانه آن دیار شد.
از اواخر قرن نوزدهم تلاش گستردهای از سوی کشورهای امپریالیسم جهت کسب مستعمرات بیشتر در آفریقا و تقسیم این قاره به وجود آمد. این تکاپوی استعماری با اهداف مختلفی شکل گرفت، اما مهمترین عامل و انگیزه این حرکت، کسب امتیازات مختلف سیاسی و اقتصادی بود.
اسکندر دلدم متولد سال 1325٬ استاد دانشگاه٬ مورخ و مولف و روزنامه نگار معاصر است. دلدم از افراد مورد وثوق دربار پهلوی و نزدیک به مقام های تراز اول کشور در آن دوران، در برخی از کتاب هایش به خاطراتش از دوران همکاری با کاخ سلطنتی اشاره می کند.
در میان نهادها و سازمانهای وابسته به صهیونیسم که در ایران فعالیت داشتند، آژانس یهود از جایگاه ویژهای برخوردار بود. این سازمان، از مهمترین سازمانهای فعال در ایران بود که با آگاهی و مجوز حکومت پهلوی در ایران فعالیت داشت و در طول فعالیت خود اقدامات ارزندهای برای صهیونیسم جهانی انجام داد.
حادثه 29 بهمن تبریز که در چهلمین روز شهدای قیام خونین شهر قم به وقوع پیوست، از روزهای ماندگار انقلاب اسلامی ایران به شمار می رود. دو روز پس از انتشار مقاله «ایران و ارتجاع سرخ و سیاه» در روزنامه اطلاعات که در آن به امام خمینی توهین شده بود، در 19 دی 1356، مردم و طلبه های علوم دینی در قم دست به تظاهرات زدند.
اماکن مذهبی همواره از قداست و احترام خاصی نزد ایرانیان برخوردار بوده است. از این رو از دیرباز مردم علاقه خاصی به عزیمت به این مکانها در قالب کاروانها داشتهاند. در دوره قاجار نیز علیرغم آنکه وسائل نقلیه همچون ماشین وجود نداشت، مردم طی سفرهای متعدد با کاروانها، راهی شهرهای مذهبی میشدند.
با توجه به تشدید بحران سیاسی حکومت پهلوی، آمریکا بتدریج اقدام به خروج شهروندان خود از ایران نمود. این اقدام حکایت از آن داشت که اولاً این کشور به عمق بحران سیاسی پی برده است و ثانیاً آمریکا متوجه تنفر مردم ایران نسبت به خود شده بود.
زنان به عنوان نیمی از جمعیت انسانی ایران، همواره نیروی مهمی در بسیاری از کنشهای اجتماعی و سیاسی تاریخ معاصر بودهاند. این نقش در انقلاب اسلامی از نمود ویژهای برخوردار بوده و باعث شد تا حضور زنان در کنار سایر افراد و طبقات مختلف اجتماعی و سیاسی، محور مردمی بودن انقلاب را تکمیل کند.
دستگیری «آیتالله میرزا علی فیض مشکینی» و «آیتالله احمد جنتی» در سال 1357 موضوع سند زیر است. بر اساس گزارش ساواک این دو نفر تعدادی اعلامیه علیه رژیم پهلوی به همراه داشتهاند در سابقهی آیتالله مشکینی آمده است: «از روحانیون افراطی و از طرفداران خمینی میباشد.» در مورد آیتالله جنتی نیز میخوانیم: « از روحانیون بسیار ناراحت و افراطی و از طرفداران خمینی ...
بعد از جنگ جهانی دوم و اشغال کشور توسط متفقین، موجی از ناآرامی و اغتشاش کشور را فراگرفت. گرچه بخشی از ناآرامیها متأثر از خلا قدرت سیاسی و ضعف آن بود، اما عامل اصلی مشکلات، ریشه در اشغال کشور اوسط بیگانگان و غارت اموال مردم داشت.
امام بعد از ورود خود به ایران در 12 بهمن 1357، موضع کلی خود در رابطه با شاه و آمریکا را به وضوح نشان داد. صحبتهای امام در آن روز حکایت از عدم تمایل ایشان به ارتباط با آمریکا و نیز حذف کامل حکومت پهلوی داشت.
تلاوت قرآن محمد اصفهانی هنگام ورود امام خمینی ۱۲بهمن ۵۷ انجام شد که تیم برگزار کننده ی مراسم استقبال از امام آقای محمد اصفهانی را از دبستان علوی برای این قرائت در فرودگاه مهرآباد انتخاب کرد.
موضوع ایدئولوژی و ارتباط آن با انقلابها یکی از مباحث مهم در نظریههای تحلیلگران انقلاب اسلامی است. اهمیت این موضوع از آنجا ناشی میشود که برخی از تحلیلگران با نادیده انگاشتن و یا انکار نقش ایدئولوژی در انقلابها، به سایر مؤلفههای دخیل در انقلاب تأکید میکنند. این در حالیست که در بسیاری از انقلابها از جمله در انقلاب اسلامی ایران شاهد تأثیر بسزای ...
18ژوئن سال 1815، ارتش "ناپلئون"، مرکب از 72 هزار نظامی و عمدتا داوطلبان هوادار او در «واترلو» واقع در بلژیک امروز از ارتشهای 7گانه متحده مرکب از سپاهیان آلمان، انگلستان، هلند و ... شکست خورد، و تاریخ جهان فصل تازه ای را باز کرد.